Macskák szembetegségei és ezek tünetei – 2. rész

A macskák szemproblémái sokrétűek és komplexek lehetnek. A második részben olyan betegségekre fókuszálunk, mint az uveitis, a szürkehályog (cataracta), a zöldhályog (glaukóma), valamint a vakság, traumák és sérülések. Ezek a betegségek különböző okokból alakulhatnak ki, és különböző kezeléseket igényelnek. Cikkünkben részletesen tárgyaljuk ezeket a betegségeket: tüneteiket, diagnosztizálásukat és kezelési lehetőségeiket. Tudj meg többet arról, hogyan ismerheted fel és kezelheted a macskád szemproblémáit, hogy megőrizd látásuk egészségét!

A cikk előző része itt olvasható: Macskák szembetegségei és ezek tünetei – 1. rész

II. Belső szembetegségek

Uveitis

Az uveitis vagy belső szemgyulladás, a szem három rétege közül a középső rétegnek, az érhártyának a gyulladása. Ez egy nagyon súlyos, látást veszélyeztető betegség. Tünetei a fájdalmas, kipirult szem, hunyorgás, fokozott könnyezés, fényérzékenység, a szem elhomályosodása, a szivárványhártya színének és a pupilla alakjának változása.

Uveitis

Legtöbbször másodlagosan alakul ki, valamilyen egyéb szemészeti probléma (pl. trauma), vagy az egész szervezetet érintő megbetegedés (pl. fertőző hashártyagyulladás, macska AIDS, leukózis, toxoplazmózis, daganatos megbetegedés) következtében. Míg maga a szem is intenzív terápiára szorul ilyenkor, minden esetben szükség van a cica alapos kivizsgálására, hogy a kiváltó okot is megtaláljuk és megfelelően kezeljük.

Szürkehályog (cataracta)

A szürkehályog (kapcsolódó link: A szürkehályog okai és tünetei – 1. rész) macskában ritkán, és leginkább idősebb korban elforduló betegség, a lencse elhomályosodásával jár. A szürkehályog gátolja a fény eljutását a szemfenékre, ezáltal a látás romlását, és később vakságot okoz.

Szürkehályog cicák esetében

Cicák esetében, a szürkehályog hátterében legtöbbször más betegség, vagy szembetegség (pl. uveitis, trauma) áll, és csak nagyon ritkán genetikai oktanú (pl. himalája macska).

A szürkehályog, ha már kialakult, gyógyszeresen nem gyógyítható, csak műtéti megoldása létezik (kapcsolódó cikk: szürkehályog kezelése – 2. rész). A másodlagos szürkehályog megelőzhető, ha időben felismerjük és megfelelően kezeljük azokat a betegségeket, melyek annak kialakulásához vezethetnek.

Zöldhályog (glaukóma)

A szem belső nyomásának tartós növekedésével jellemezhető betegség (kapcsolódó cikk: glaukóma avagy a zöldhályog). Egészséges szemben a csarnokvíz folyamatosan termelődik és ennek megfelelő ütemben el is folyik a csarnokzug nevű elvezető rendszeren keresztül.

Ha ez az elfolyás zavart szenved, a szemben levő nyomás megemelkedik. Elsődleges zöldhályog esetében az elvezető rendszer működésének zavara okozza a problémát, ez öröklődő betegség, macskákban ritka (pl. sziámi macskában).

zöldhályog macskák esetében

Legtöbbször másodlagos zöldhályog fordul elő, mely más szembetegségek (pl. gyulladás, daganat, sérülés) következtében alakul ki, bár sok esetben nem találjuk meg az alap problémát. A glaukóma tünetei a szem megnagyobbodása, homályos szaruhártya, kipirult és fájdalmas szem, hunyorgás, könnyezés, és tág, fényre nem reagáló pupillák.

Súlyos esetben vaksághoz vezet. Fontos a glaukómához vezető egyéb szembetegségek időben történő felismerése, megfelelő kezelése, és gyakori kontroll.

Ha már a betegség kialakult, szemcseppes kezeléssel, vagy műtéttel igyekszünk tünetmentes állapotot elérni, és fenntartani.

Vakság

A vakságnak számos oka lehetséges (kapcsolódó cikk: A vakság lehetséges okai) Ezen okok lehetnek veleszületettek, ilyenkor a cica vakon születik, vagy szerzettek, mely esetben a születés után veszti el a látását.

A látás szempontjából a szem legfontosabb része az ideghártya (retina), mely a fényingert felfogja, és idegi jellé alakítja, melyet a látóideg szállít az agyba, ahol az információ feldolgozásra kerül. A szem többi része arra szolgál, hogy a fény megfelelően eljusson a retinára.

Ebből következően vakságot okozhat bármely ok,

• amely a fényinger retinához jutását zavarja (pl. symblepharon, súlyos szaruhártya homály, szürkehályog, bevérzés, uveitis),
  • a retina betegségei (pl. retinaleválás, retina károsodás, gyulladás),
  • a látóideg, illetve az agy látásért felelős területeinek betegségei.

Amennyiben a vakság fokozatosan alakul ki, a tulajdonos gyakran alig veszi észre, hogy valami gond lenne, mivel egy egyébként egészséges cica, ismerős területen nagyon jól tud tájékozódni látás nélkül is, hiszen nekik a többi érzékszervük is nagy segítségükre van ebben (szaglás, hallás, bajusz).

Ezzel szemben, ha hirtelen alakul ki a vakság, feltűnőbb tünetek jelentkeznek, a cica nekimegy tárgyaknak, bizonytalanul mozog, lépcsőn nem mer elindulni, nem ugrál fel a bútorokra. Ha ezeket a tüneteket észleli, minél hamarabb érdemes orvoshoz fordulni, mert sok esetben, ha időben megfelelő kezelést kap az állat, a látás megmenthető.

Az idős cicák hirtelen fellépő vakságának hátterében leggyakrabban magas vérnyomás miatt kialakuló retinaleválás áll.

Vérnyomás emelkedése több ok miatt lehetséges, ezek közül a leggyakoribbak: veseelégtelenség, pajzsmirigy hormon túlműködés, szívelégtelenség. Ilyenkor a magas vérnyomás miatt folyadék lép ki az erekből, a retina elválik az azt tápláló rétegektől, és emiatt működése zavart szenved, vakság alakul ki. Ha időben sikerül közbeavatkozni, és a vérnyomást csökkenteni, a retina képes lehet újra letapadni, és a látás valamilyen szinten visszatérhet. Emellett, mivel a magas vérnyomás és az azt kiváltó okok az egész szervezetet érintő problémák, az alap betegség is megfelelő kezelést igényel.

Traumák, sérülések

A szemet érő sérülések sokféleképpen károsíthatják a szem különböző részeit. Alapvetően két csoportba oszthatjuk a traumákat: tompa és éles traumák, mindkét csoport komoly következményekkel járhat, súlyos esetben vaksághoz vezethet.

Vakság macskák esetében

Éles trauma (pl. macskakarmolás, tüske) következményeként kialakulhat a szemhéjak és kötőhártya szakadása, szaruhártyába fúródott idegentestek, vagy a szaruhártya illetve az ínhártya szakadása, ilyenkor egyértelműen súlyosan károsodik a szem, mihamarabbi orvosi ellátás, és gyakran műtét indokolt.

A tompa trauma (pl. autóbaleset, ütés, esés következtében) némileg alattomosabban, kevésbé látványosan képes károsítani a szemet, következménye lehet bevérzés, retinaleválás, uveitis, és másodlagosan glaukóma is kialakulhat. A kiváltó októl függően változatos tünetek jelentkezhetnek, de fájdalmasság, hunyorgás, váladékozás, kipirultság minden esetben megfigyelhetők.