Glaukóma avagy zöld hályog

A glaukóma, vagy zöldhályog, egy súlyos szembetegség, amely a szem belső nyomásának emelkedésével jár. Egészséges szemben ez a nyomás körülbelül 20 Hgmm, de enyhe emelkedés is hosszú távon károsíthatja a szemet. Kutyáknál és macskáknál ez a betegség gyakran gyorsan fejlődik, és kezelés nélkül vaksághoz vezethet. Cikkünkben részletesen tárgyaljuk a glaukóma okait, tüneteit és kezelési lehetőségeit. Tudj meg többet arról, hogyan ismerheted fel időben ezt a betegséget, és milyen lehetőségeid vannak a háziállatod segítésére!

Glaukómának vagy zöldhályognak a szem belső nyomásának emelkedése miatt kialakuló szembetegséget hívjuk. A szem belső nyomása egészséges szem esetében kb. 20 Hgmm (higany milliméter), ezen értéknek enyhe emelkedése is hosszabb távon károsítja a szemet, drasztikusabb emelkedése ( a 60-80 Hgmm sem ritka glaukómás kutyákban) pedig akár néhány órán belül is vaksághoz vezethet. Míg emberekben a zöld hályog leggyakrabban egy lassan kialakuló, gyógyszeresen akár évtizedekig sikeresen kezelhető megbetegedés, addig kutyákban, és macskákban szinte minden esetben gyors lefolyású, kezelés nélkül biztosan vakságot okozó szembetegség. Sajnos háziállatainknál nem ritkán a leggondosabb állatorvosi kezelés mellett is csak késleltetni tudjuk a szem károsodását.

Mi okozza kutyában és macskában a glaukómát?

Kutyákban leggyakrabban a glaukóma genetikai hátterű, veleszületett (elsődleges) megbetegedés, mely a szemben folyamatosan termelődő csarnokvíz elvezetődésének zavara miatt alakul ki. Ebben az esetben a zöld hályog mindkét szemben kialakul, bár gyakran az egyik oldalon akár több hónappal hamarabb felismerhetőek a tünetek. Számos kutyafajtánál ismerjük, hogy genetikailag hajlamos lehet a glaukómára. A leggyakrabban érintett fajták a Cocker spániel, Basset hound, Törpe schnauzer, Beagle, Chow chow, Szibériai husky, Uszkár és a Labrador retriever.

Szemnyomás mérése

Másodlagosnak nevezzük a glaukómát, ha más szembetegség miatt alakul ki. Kutyában ilyen betegségek lehetnek a belső szemgyulladás (uveitis), szemlencse ficam vagy luxáció, a szem daganatos megbetegedései, vérzés a szemben stb. Ezekben az esetekben a zöldhályog kórjóslata kedvezőbb, ha az alapvető szembetegséget sikerül kezelnünk.

Macskákban a veleszületett, elsődleges glaukóma ritka, többnyire csak sziámi macskákban, vagy rokonaikban találkozhatunk vele. A leggyakrabban másodlagosan, belső szemgyulladáshoz,vagy szemben fejlődő daganathoz társulva alakul ki a zöld hályog. Ha macskákban emelkedett szemnyomással találkozik az állatorvos, mindig indokolt teljes kivizsgálást végezni esetleges gyulladásos, daganatos vagy fertőző betegségek kizárására.

A zöldhályog tünetei állatokban

A magas szemnyomás hatására a szem erei kitágulnak, vérrel teltek, ezért a kötőhártya, és a szem „fehér része” (sclera), kipirul, gyulladtnak tűnik. Egy bizonyos nyomás felett a csarnokvíz beáramlik a szaruhártyába, mely így homályossá, szürkés, vagy kékes árnyalatúvá válik, súlyosabb esetben nem lehet belátni a szem belsejébe a kifejezett szaruhártya homálytól. Mivel a szivárványhártya (irisz) izmai károsodnak a megnövekedett nyomástól, a glaukómás kutya, macska beteg szemén a pupilla teljesen tág, fényre nem szűkül össze, még akkor sem, ha egyébként a fényt a szem érzékeli, Mivel a másik szem normálisan működhet, a pupillák egymáshoz képest aszimmetrikus tágasságúak (anisocoria) lehetnek. A glaukómás szem általában kifejezetten fájdalmas, az állat hunyorog, szeme váladékozhat, nem ritkán kaparni, dörzsölni próbálja a beteg szemét. Hosszabb ideje fennálló zöld hályog esetén a kutya, vagy macska szeme az állandó magas szemnyomástól megnagyobbodhat, ebben az esetben a szem a látóképességét már biztosan elveszítette.

A glaukómás kutya, macska kezelése

A megnövekedett szemnyomás akár pár óra alatt is véglegesen károsíthatja a szemet, ezért nagyon fontos, hogy a glaukómás kutya, macska időben szemész állatorvoshoz kerüljön. Heveny esetben, amikor a szemnyomás akár rövid idő alatt is többszörösére emelkedhet, az állatorvos feladata a megemelkedett nyomás minél gyorsabban történő drasztikus csökkentése. Megfelelő infúziós vagy/és szemcseppes kezeléssel ezt a hatást általában egy-két óra alatt el tudjuk érni, megmentve ezzel a szemet a biztos vakságtól, és megteremtve a lehetőséget, és az igényt a glaukóma hosszú távú kezelésére.

Heveny glaucoma kutyánál

Idült esetben, vagy ha a heveny glaukómás rohamot sikeresen kivédtük, szükségessé válik a szemnyomás tartósan alacsony szinten való tartása. Minden olyan esetben, amikor valamilyen más betegséghez társultan (belső szemgyulladás, szemlencse ficam, stb), másodlagosan alakul ki a zöld hályog, a legfontosabb feladatunk az alapbetegség kezelése. Ha ez nem lehetséges, vagy a glaukóma önállóan, elsődlegesen fejlődött ki, a szemnyomás tüneti csökkentése a legfőbb feladatunk. A megemelkedett szemnyomás normalizálásának legegyszerűbb módja a szemnyomás-csökkentő gyógyszerek szemcseppekben, ritkán szájon át történő alkalmazása. A gyógyszeres kezelés enyhébb esetekben akár hosszútávra is megoldhatja a problémát, de a legtöbb esetben bizonyos idő elteltével a szemnyomás ismét emelkedésnek indul, és szükségessé válik valamelyik műtéti eljárást elvégezni a szem megmentésére, a tünetek enyhítésére. Többféle műtéti megoldás is létezik glaukómás állat kezelésére, melyek alapvetően vagy a szemben termelődő csarnokvíz mennyiségét csökkentik (pl: A sugártest fagyasztásos, vagy lézeres roncsolásával), vagy a termelt csarnokvíz elvezetését segítik elő (pl. sönt beültetése).

Idült másodlagos glaucoma

Minden igyekezetünk ellenére gyakran a látást nem sikerül hosszútávon megőriznünk, vagy az állat már vakon kerül a rendelőnkbe. Ilyenkor a betegség fájdalmas voltát is figyelembe véve, a bonyolult, költséges, és bizonytalan kimenetelű kezelések helyett szóba kerülhet a szem végleges eltávolítása, vagy szem protézis beültetése.

Végezetül nagyon fontos megemlíteni, hogy szinte minden esetben, amikor egy kutya vagy macska egyik szemén glaukómát diagnosztizálunk, fent áll a lehetősége annak, hogy a betegség a másik szemen is megjelenik. Éppen ezért glaukómás állatoknál mind a két szem gyógyszeres kezelését el kell kezdeni, abban az esetben is, ha az egyik szem érintettsége nem tapasztalható, mert ezzel jelentősen lehet késleltetni a betegség tüneteinek megjelenését a még egészségesnek látszó, látóképes szemen.

Ajánlott oldal a témában még részletesebb leírásokkal e betegségről: Kutya zöldhályog szemészet