Száraz szem betegség kutyában

Tudtátok, hogy a szemnek is szüksége van megfelelő nedvességre, hogy egészséges maradhasson? A száraz szem betegség, más néven keratoconjunctivitis sicca, a könnytermelés csökkenésével vagy hiányával jár, ami gyakori kutyáknál és ritkábban macskáknál. Ez a betegség a szemfelszín kiszáradását és gyulladását okozhatja. Tudj meg többet erről az állapotról, annak kezeléséről és megelőzéséről a cikkünkből!

A száraz szem betegség, vagy tudományos nevén keratoconjunctivitis sicca a könnytermelés, és ezáltal a szemfelszínt fedő könnyfilm csökkenését vagy hiányát jelenti. Ennek következményeként a szem felszín kiszárad, a szaruhártyán és a kötőhártyán gyulladás alakul ki. A betegség viszonylag gyakori kutyákban, macskákban viszont nagyon ritkán alakul ki.

A száraz szem tünetei

A betegség leggyakrabban fokozatosan alakul ki és lassan romlik. Eleinte gyakori tünet az enyhe, visszatérő kötőhártya gyulladás, mely általában szemcseppes kezelésre javul, majd a szemcseppezés abbahagyása után visszatér.

Száraz szem betegség kutyában

A kötőhártya kipirult, duzzadt lehet, felszínén sűrű sárgás, genny szerű váladék alakulhat ki. A szaruhártya eleinte tompa fényű, később a gyulladás miatt elhomályosodhat, átlátszatlanná válhat, illetve gyakran szaruhártya fekély is kialakulhat. Ezek a szaruhártya elváltozások akár vaksághoz is vezethetnek. A szem szárazsága kellemetlen érzés, a kutyán észrevehetjük, hogy gyakrabban pislog, hunyorog emiatt, vagy esetleg dörzsöli, piszkálja is a szemét.

Kiváltó okok

A betegség leggyakoribb oka autoimmun gyulladás, ami azt jelenti, hogy a kutya szervezete fordul a saját könnytermelő mirigyei ellen, és pusztítja azokat, ennek következtében egyre csökken a könny mennyisége.

Ennek oka sajnos ismeretlen, de bizonyos kutyákban gyakrabban fordul elő (pl. west highland white terrier, cocker spániel, shih tzu, lhasa apso, cavavlier king charles spániel, bull terrier, bulldogok, törpe schnauzer, tacskó, csivava, pekingi palotakutya, mopsz, yorkshire terrier)

A betegség ritkábban lehet veleszületett, ilyenkor a könnytermelő mirigyek elégtelen fejlődése miatt, már a szemek kinyílásakor jelen van a betegség.

Felnőtt korban kialakulhat egyéb okok miatt is, pl. a könnytermelő mirigyek ellátásáért felelős idegek nem megfelelő működése miatt, egyes fertőző, vagy hormonális betegség, esetleg trauma következtében, vagy bizonyos gyógyszerek mellékhatásaként.

Szerencsére egyre ritkább, de a cseresznyeszem betegség, azaz a harmadik szemhéj mirigy előesés nem megfelelő kezelése (a mirigy kivágása) miatt is kialakulhat a szárazszem betegség, hiszen ez az egyik fő könnytermelő mirigy.

Kezelés

Ha a betegség megállapításra kerül, a könnytermelés mérésére alkalmas Schirmer könnyteszt elvégzését követően, általában szemcseppekkel kezeljük. Mivel leggyakrabban olyan autoimmun gyulladás áll a háttérben, melyet teljesen meggyógyítani nem lehetséges, a szemcseppes kezelés élethosszig tartó folyamatos adása szükséges. Ezzel azonban az esetek nagyrészében tünetmentesen, egészségesen tartható az érintett szem.

Szaruhártgya gyulladás száraz szem betegség miatt

A szemcseppes kezelés két részből áll. Egyrészt a kutya saját könnytermelését igyekszünk javítani, ez speciális gyógyszeres szemcseppekkel (pl. ciklosporin) lehetséges, mely egyben a következményes kötőhártya és szaruhártya gyulladást is csökkenti. Másrészt műkönnyet adunk, hogy a szemfelszínt folyamatosan nedvesen tartsuk. A szemcseppeken kívül fontos része a kezelésnek a szem megfelelő tisztítása, a váladék alapos kimosása is.

Ritkán javasoljuk, de lehetséges a szárazszem betegség műtéti megoldása is. Ilyenkor egy nyálmirigy kivezetőjét vezetik át a kötőhártyába. Ezzel az eljárással a szem nedvesen tartása a nyáltermeléssel oldódik meg. A lehetséges komplikációk miatt amennyiben a szemcseppezés lehetséges és megfelelő eredményű, inkább az a javasolt gyógykezelés.

Amennyiben másodlagos problémák, pl. szaruhártya fekély vagy bakteriális fertőzések kialakulnak, ezek specifikus kezelése is szükséges.

Másodlagos szárazszem betegség

A szem szárazsága normál mennyiségű könny mellett is kialakulhat, amennyiben az a könny nem megfelelően oszlik el a szemfelszínen, vagy a minősége nem megfelelő.

A könny elosztása a szemhéjak feladata, ha a pislogás valamilyen okból nem lehetséges, akkor a szem bizonyos részei szárazon maradhatnak. Ennek okai a következők lehetnek:

• szem nem megfelelő helyeződése, pl. “rövidfejű” kutyákban a szem kidülledése, vagy a szem mögött kialakuló térfoglaló képlet (daganat, tályog vagy nyálciszta) miatt
  • a szemhéj rendellenességei: túl hosszú szemhéj, szemhéjállási problémák, fejlődési rendellenesség
  • a szemhéj betegségei: sérülések, vagy rendellenes hegesedés, szemhéj daganatok miatt
  • idegi probléma: a pislogásért felelős izmok hiányos beidegzése, vagy a szemfelszín érzőidegének elégtelen működése miatt.

A könny minőségi problémái a könny bizonyos összetevőinek (lipid, vagy mucin) hiánya miatt alakulnak ki, melyek feladata normál esetben az, hogy a nedvességet a szemfelszínen tartsák. A probléma következtében a könny túl hamar elpárolog, vagy lefolyik a szemfelszínről. Ezek a problémák nehezebben diagnosztizálhatók, de viszonylag gyakran kialakulhatnak a szemhéjak vagy a kötőhártya idült gyulladása következtében.

Mivel a könny hiánya ezekben az esetekben is ugyanúgy károsítja a szemfelszínt, mindenképpen szükséges a kezelés itt is, mely ilyenkor a háttér ok specifikus ellátása (pl. szemhéj korrekció) mellett a szem folyamatos műkönnyes nedvesítése, vagy minőségi könnyprobléma esetén a hiányzó komponens pótlása.