Kötőhártya gyulladás

Tudtad, hogy a kötőhártya gyulladása a kutyák és macskák egyik leggyakoribb szembetegsége? A kötőhártya egy laza, áttetsző hártya, amely a szemet borítja, és fontos szerepet játszik az immunvédelemben. Cikkünkben részletesen foglalkozunk ezzel a gyakori betegséggel: megismerheted a tüneteket, az okokat és a kezelési lehetőségeket. Tudj meg többet arról, hogyan óvhatod meg kedvenced szemét a kötőhártya gyulladásától, és hogyan kezelheted, ha már kialakult!

A kötőhártya megbetegedése a kutyák és macskák egyik leggyakoribb szembetegsége. A kötőhártya laza, áttetsző, erekkel átszőtt hártya, mely a szaruhártya kivételével az egész szemen a legelső védelmi vonalat jelenti a külvilág felé. Ez borítja a szem fehérjét (sclera), a szemhéjak belső felszínét és az állatokban gyakran megtalálható harmadik szemhéj, vagy pislogóhártya mindkét felületét. A kötőhártya állományában nagyon sok olyan sejt található, amely az immunrendszer része, és melyeknek a feladata a szem mélyebb szöveteinek védelme.

A kötőhártya gyulladás okai és tünetei

Ha a kötőhártyát valamilyen károsító hatás éri, a védekezésért felelős sejtek, szövetek aktivizálódnak, a kötőhártya begyullad (conjunctivitis). Ez a gyulladás általában kedvező a szervezet számára, hiszen segít legyőzni a károsító okot (pl vírust, baktériumot, stb), éppen ezért nem szabad a gyulladást önállóan csillapítani, anélkül, hogy a kiváltó okot megtalálnánk, és kezelnénk, hiszen ezzel pont az esetleges kórokozók elterjedését segítenénk elő (hasonló ez a láz csillapításához). Ez alól kivételt jelent, ha a gyulladás túlzott mértéket ölt, amely már önmagában káros lenne a szemre, illetve ha a kiváltó ok pont az immunrendszer kóros túlműködése pl. allergia, vagy autoimmun folyamat esetén. Ilyenkor az állatorvos önmagában is írhat fel gyulladáscsökkentő szemcseppeket, szemkenőcsöket.

Herpesz vírus okozta kötőhártya gyulladás

A kötőhártya gyulladásának kiváltásáért felelős tényezőket praktikusan fertőző és nem fertőző kórokokra oszthatjuk. Fertőző kórokozók lehetnek vírusok (pl. macska herpesz vírus), baktériumok, gombák, esetleg paraziták.

A nem fertőző okok között vezető szerepet tölt be a mennyiségileg, vagy minőségileg elégtelen könnytermelés (száraz szem betegség), de bármilyen a szemet irritáló tényező (por, szél, füst, vegyi anyag, sampon stb) kiválthatja a kötőhártya gyulladását.

Szárazszem kutyánál

Nem ritka, hogy valamilyen mechanikai hatás okozza a megbetegedést. Ez a mechanikai hatás lehet kívülről érkező idegentest, pl. szembe került toklász vagy fémforgács, esetleg a szemet ért trauma, valamint a szemen belül is keletkezhet (pl: befele forduló szemhéj, vagy rendellenes szempilla stb.). Számos más szembetegség esetén is kialakul másodlagosan a kötőhártya gyulladása, ilyen lehet pl. a szaruhártya fekély, vagy a belső szemgyulladás. Sajátos helyet foglalnak el a kötőhártya gyulladás oktanában az allergiás folyamatok, amikor is nem valamilyen fokozott hatás éri a szemet, hanem egy átlagos körülmények között is meglévő tényezőre (pl.: virágpor) adott kórosan erős válasz felelős a tünetek kialakulásáért. Hasonló folyamat zajlik bizonyos autoimmun szembetegségek esetében is, amikor a saját immunrendszer támadja a szem valamely szövetét.

Kötőhártya-gyulladás esetén az állat kötőhártyája duzzadt, kipirult, a szem általában váladékozik. Ez a váladék, fölég kezdetben lehet tiszta, könnyszerű, de nem ritkán előbb-utóbb hurutossá, gennyessé válik. Szárazszem-betegség (keratoconjunctivitis sicca) esetén jellemzően tapadós, száraz váladékot fedezhet fel az állatorvos a kutya, vagy ritkábban a macska kötőhártyájának felületét. A gyulladás fájdalmas lehet az állatnak, ezért gyakran hunyorognak, szemhéjuk görcsösen befelé fordul (blepharospasmus), és kerülik a fényt. Idült esetben a fokozott immun-stimuláció miatt apró nyiroktüszők észlelhetőek a kötőhártya felületén. Ha a gyulladás a szemhéjak bőrére is ráterjed, a szőr kihullik, a bőr kipirult, váladékozik, duzzadt, ebben az esetben blepharitis-ről beszélünk.

A kötőhártya gyulladás kezelése

A kötőhártya gyulladás kezelése két részből áll, az egyik a kiváltó ok megtalálása, és lehetőség szerinti megszüntetése, a másik pedig a tünetek csillapítása. Mint a legtöbb betegségnél, az állatorvos legfontosabb feladata, hogy megtalálja a kiváltó okot, míg ezt nem tesszük meg, végleges gyógyulásban nem reménykedhetünk. A kiváltó ok kötőhártya gyulladás esetében lehet azonnal szembetűnő (pl. befele forduló szemhéj), de a legtöbb esetben egy egyszerű vizsgálattal nem diagnosztizálható, és kiegészítő vizsgálatokat kell igénybe vennünk a pontos diagnózis felállításához. Ilyen vizsgálat lehet pl. a könnytermelés mérése, a kötőhártyáról vett minta citológiai vagy mikrobiológiai vizsgálata, kötőhártya egy kis darabjának kimetszése szövettani vizsgálatra, allergiateszt stb.

Kötőhártya gyulladás

A kezelés másik része a másodlagos bakteriális fertőzések megszüntetése (általában antibiotikumos szemcseppel, szemkenőccsel), illetve a gyulladás és a fájdalom csillapítása gyulladáscsökkentő szemészeti készítményekkel. Ha a betegség az állat számára fájdalmas, vagy viszket, az állatorvos javasolhatja a védőgallér viselését, hogy a kutya vagy macska ne okozzon önmagának sérüléseket a szem dörzsölésével.

Ha az alapvető kórokot sikerül kezelnünk, a kötőhártya gyulladása általában tökéletesen, nyom nélkül gyógyul. Fontos, hogy enyhe esetben is forduljanak kedvencükkel azonnal szemész állatorvoshoz, mert a kezelés hiánya, vagy a nem megfelelő kezelés akár komoly károsodásokhoz is vezethet.