Mopszok és más „rövidfejű kutyák” szaruhártya pigmentációja

A mopszok és más rövidfejű kutyafajták, mint például a Shih Tzu és a Pekingi, gyakran küzdenek a szaruhártya pigmentációval. Ez a szemészeti probléma egyre gyakoribb ezeknél a fajtáknál, és különös figyelmet igényel. Cikkünkben részletesen foglalkozunk a szaruhártya pigmentáció okával, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel. Tudj meg többet arról, hogyan befolyásolhatja ez a betegség kedvenced látását, és milyen lépésekkel segíthetsz nekik a legjobban!

Egyre több mopsz fajtájú (és egyéb, úgynevezett „rövidfejű kutyafajta”, Shih tzu, Pekingi, stb) kutya esetében találkozunk szemészeti szakrendelésen olyan fokban elfeketedett szaruhártyával, mely már a látást is nagymértékben zavarja.

Mivel ez nagyon gyakori és nagyon súlyos probléma, ráadásul nagyon sok tévhit él a kutyatartók és sajnos még szakemberek körében is a betegségről, szánjunk néhány percet a tények megismerésére.

Miért feketedik el a szaruhártya?

A szaruhártya a szem legkülső, teljesen átlátszó rétege, melynek két alapvető szerepe van:

• A szem védelme a külvilág kárósító hatásaitól
  • és a fény beengedése a szem belsejébe a minél tökéletesebb látás érdekében.

A szaruhártya átlátszóságát annak érmentessége, sejtszegénysége és az állományát alkotó rostok nagyfokú rendezettsége biztosítja.

Ha a szaruhártyát valamilyen káros hatás éri, a szervezet összes többi szövetéhez hasonlóan begyullad. A szaruhártya gyulladásának esetében első lépésként folyadék lép ki a szövetek közé, ödéma keletkezik, mely a rendezetten helyezkedő rostokat „széttolja”, azok rendezetlenné válnak, kevésbé engedik át a fényt, a szaruhártya szürkéskéken elszíneződik.

Ha a gyulladás tovább tart erek és gyulladásos sejtek jelennek meg a szaruhártyában, tovább csökkentve annak átlátszóságát. A gyulladásos folyamatokban részvevő sejtek között vannak olyanok (melanociták), melyek sötét pigmentet tartalmaznak és ezt a pigment hosszú ideig fennálló gyulladás esetében lerakódik a szaruhártya szövetében. Ha sok pigment rakódik le a szaruhártya barnára, feketére elszíneződik és nem engedi át többé a fényt.

Enyhe szaruhártya pigmentáció mopsz szemén

Mopszokban, pekingi palotapincsikben, Shih-tzukban és egyéb „rövidfejű” (brachycephal) kutyafajtákban nagyon gyakori a szaruhártya gyulladása (lásd később) és a pigmentet tartalmazó sejtek sokkal nagyobb mértékben vándorolnak gyulladás során a szaruhártyába, ezért a pigmentképződés, a szaruhártya elfeketedése sokkal kifejezettebb, mint más kutyafajtákban.

Milyen okok vezetnek a szaruhártya gyulladásához?

A fejforma és a relatív nagyobb szemrés miatt a szem előrébb helyeződik („gülü szem”), mely sokkal nagyobb felületen van kitéve a kiszáradásnak és a környezet ártalmainak. Nagyon gyakran a kidülledő szem miatt a szemhéjak nem tudnak tökéletesen becsukódni, a szemrés még alvás közben is résnyire nyitva van.

A szemhéj széle gyakran befele fordul (entrópium), a szemhéj szélen lévő szőrszálak hozzáérnek a szemhez, minden pislogásnál végigkaristolva azt. Kifejezett orrháti redővel rendelkező mopszoknál, bulldogoknál nem ritkán az orrháti redő szőrzete is irritálhatja a szaruhártyát, míg shih-tzuknál a szem környéki hosszú szőrszálak érhetnek a szaruhártya felületéhez (trihiázis).

Közepes szaruhártya feketedés a kutya szemén

A termelődő könny mennyisége és/vagy minősége a kor előrehaladtával nagyon gyakran jelentősen csökken, romlik ezekben a fajtákban. Amikor ez elér egy bizonyos szintet, a könny addigi „olajozó” hatása megszűnik, nem tudja többé ellátni védő funkcióját.

A szaruhártyában kevesebb érző idegvégződés található, mint más fajtákban, ezért ezek a kutyák kevésbé érzik ha a szemük kiszárad, ezért a pislogások száma jelentősen kevesebb, a meglévő könnyet sem oszlatja el a szaruhártyán a szemhéj olyan gyakran, mint kellene.

Hogyan kezelhetjük a szaruhártya sötét pigmentációját?

Mint a legtöbb betegség esetében, itt is igaz az, hogy a problémát sokkal könnyebb megelőzni, mint kezelni. Ha fiatalkortól kezdve megakadályozzuk, hogy a szaruhártya károsodjon, a pigmentáció nem alakul ki. Ehhez a legtöbb ilyen kutyának a szemhéjállását műtétileg korrigálni kell, a szemrés méretét csökkenteni és a befelé fordulást megszüntetni. Szintén műtéttel orvosolandó, ha az orrháti redő szőrzete irritálja a szemet. A szem környékéről a szembe lógó szőrszálakat rendszeresen nyírni kell.

Szaruhártya pigmentáció miatt megvakult kutya (mopsz)

Nagyon kedvező hatású, ha a szem kiszáradását műkönnyek folyamatos használatával megakadályozzuk. Mivel minden problémát így sem tudunk tökéletesen felszámolni, hosszútávon is biztonságosan alkalmazható gyulladáscsökkentő szemcseppet vagy szemkenőcsöt kell alkalmaznunk akár egész életen át.

Pigmentált szaruhártya és zöldhályog?

Sajnos nagyon sok esetben halljuk, főként mopsz tulajdonosoktól, hogy kutyájuk szemének színváltozásáért és a látás csökkenéséért a zöldhályog vagy más néven glaukóma, azaz a szem belső nyomásának az emelkedése a felelős. Ennek a tévhitnek semmilyen valóságos alapja nincs, egyáltalán nem vesz részt a betegség kialakításában az emelkedett szemnyomás…

A tévhit alapja lehet, hogy a kidülledő szem miatt nehéz ezen kutyák szemnyomását pontosan megmérni, nem megfelelő technika alkalmazásával tévesen magas eredményeket kaphatunk. Ráadásul a gyulladt, elfeketedett, megvastagodott szaruhártya sokkal keményebb, mint normálisan, ami megint csak megtévesztheti a szemnyomásmérő műszereket.

Ami a mopszokat illeti, szerencsére egyébként sem hajlamosak zöldhályogra, csak egészen ritka esetben találkozunk glaukómával ebben a fajtában.