Entropium és ectropium – Szemhéj rendellenességek

Tudtad, hogy a kutyák és macskák szemhéjainak állása létfontosságú a szem egészséges működéséhez? Az entropium és ectropium szemhéj állási rendellenességek, melyek a szemhéjak nem megfelelő helyzetéből adódnak. Ezek a rendellenességek károsíthatják a szemet, különösen a szaruhártyát és a kötőhártyát. Cikkünkben részletesen foglalkozunk ezekkel a problémákkal, megismerheted az okokat, tüneteket és a kezelési lehetőségeket. Tudd meg, hogyan óvhatod meg kedvenced szemeit ezektől a gyakori problémáktól!

Entropium & ectropium – szemhéj állási rendellenességek

A kutyák, és macskák szemének egészséges működése szempontjából nagyon fontos szerepe van a felső, és az alsó szemhéjaknak. Ezek egyrészt védik a szemet a káros külső mechanikai behatásoktól, és a kiszáradástól, másrészt nagy szerepük van a megfelelő minőségű könny létrehozásában és a szemen történő eloszlatásában. Ha bármilyen okból a szemhéjak állása nem megfelelő, a szem, elsősorban a szaruhártya és a kötőhártya károsodhat.

Befelé forduló szemhéj vagy entropium (entrópium)

Befelé forduló szemhéjról akkor beszélünk, ha a szemhéj széle nem illeszkedik pontosan, párhuzamosan a szem felszínéhez, hanem a szem felé fordul, és a széle érintkezik a szemmel. Ebben az esetben a szemhéj szélén, súlyosabb esetben annak külső oldalán található szőrszálak hozzáérnek a szaruhártyához, és irritálják azt.

Entropium kutyánál

A betegség általában veleszületett, bizonyos kutya-, vagy macskafajtáknál halmozottan fordul elő (pl. Shar pei, Chow-Chow, bulldog, bernáthegyi stb.). Korábbi szemhéjsérülés is okozhat entropiumot, ha a szemhéj széle nem pontosan forr össze,vagy a hegesedés miatt a szövetek zsugorodnak. Macskákban gyakran idült gyulladás miatti hegesedés okozza a szemhéj befele fordulását (pl. herpesz vírus fertőzés). Ha a szem vagy a szem környéki szövetek bármilyen okból fájdalmasak, a szemhéjak izmai görcsösen összehúzódhatnak (blepharospasmus), annak a látszatát keltve, hogy a szemhéj befelé fordul. Ezt a csak ideiglenesen jelentkező elváltozást fontos megkülönböztetni a valódi entrópiumtól, mert ebben az esetben műtéti megoldások nem vezetnek eredményre, sőt károsak lehetnek.

Az entópiumban szenvedő kutya vagy macska szeme fájdalmas, fokozott váladékozás alakul ki, az állat hunyorog, szemét nem szívesen nyitja ki. A kötőhártya általában kipirult, a szaruhártya homályos, ödémás, vagy idült esetben pigmentált lehet. Súlyos, vagy hosszan tartó esetekben a szaruhártyán eróziók, fekélyek alakulhatnak ki, amik tovább súlyosbítják a tüneteket, és állatorvos által nem kezelt esetekben a szem elvesztését is okozhatják.

Entropium okozta szaruhártya gyulladás

A valódi entrópiumot véglegesen kezelni csak műtéttel lehetséges. Többféle műtéti beavatkozás létezik, a fajtától, a kortól, az elváltozás helyétől, és mértékétől függ, hogy a szemész állatorvos, melyik megoldást választja. A műtét előtt, és után antibiotikus, és gyulladáscsökkentő szemcseppek használata általában szükséges a másodlagos bakteriális fertőzések kezelésére, és az állat fájdalmának enyhítésére. Ha a szaruhártyán fekély alakult ki, annak gyógyszeres, vagy műtéti kezelése szintén elkerülhetetlen, és nem ritkán komoly kihívást jelenthet az állatorvos számára. A műtét elvégzéséig jelentősen enyhítheti a tüneteket a terápiás kontaktlencse felhelyezése.

Fiatal kutyákon, ahol az elváltozás, akár már néhány hetes korban jelentkezhet, ideiglenesen, a szemhéjak rendszeres időközönként történő felvarrásával a végleges műtéti megoldás késleltethető. Ez azért lehet előnyös, mert a növekedés során a szemhéj állása változhat, ezért túl korán végzett műtét esetén gyakran később ismételt műtétre van szükség.

Kifelé forduló szemhéj vagy ectropium (ektrópium)

Kifelé forduló szemhéjról akkor beszélünk, ha az egyik, vagy mindkét alsó szemhéj lóg, a szemhéj széle a szemhez képest az ellentétes irányba fordul. Viszonylag gyakori szemhéjállási rendellenesség bizonyos kutyafajtákban („lógó pofájú” kutyák, pl. dogok, masztiffok, bernáthegyi kutya), macskákban viszont csak elvétve találkozunk vele. Az arra hajlamos kutyafajták egyedeinél örökletes megbetegedés, melyre jellemző, hogy már fiatal korban kialakul. Ektrópiumot okozhat ezen kívül a szemet ért sérülés, korábbi gyulladás, hirtelen, nagymértékű fogyás, vagy az arcizmok tónusának csökkenése. Ez utóbbi főleg idősebb kutyákban fordul elő.

Kifelé forduló szemhéj – ectropium

Ha a szemhéj kifelé fordul, a belső felületén található kötőhártya láthatóvá válik, és védtelen lesz a környezeti hatásokkal szemben, a szem könnyen kiszárad, baktériumok telepednek meg a kötőhártyán. Ezeknek köszönhetően gyakran kötőhártya gyulladás jelentkezik, a szem váladékozik, a kötőhártya kipirul, megduzzad, viszket, fájdalmas. Súlyosabb esetben a szaruhártya is károsodhat, a szárazszem-betegséghez hasonló tünetek alakulnak ki, melyek súlyosabbak lehetnek, ha a szem könnytermelése sem tökéletes. A tünetek, főleg eleinte vagy enyhe esetekben nem folyamatosan jelentkeznek, hanem csak időnként okoznak problémát a kutyának és gazdájának. Idültebb, régóta fennálló vagy súlyosabb esetekben a kötőhártya gyulladása folyamatosan lehet, és egyszerű szemcseppes kezelésre nem, vagy alig reagál.

Az ektrópium, szemben az enrtópiummal nem igényel minden esetben műtéti korrekciót. Ha nem jelentkeznek súlyos, vagy állandó tünetek, a folyamatos, vagy alkalmankénti gyógyszeres kezelés általában elegendő a tünetek megszüntetésére, vagy megelőzésére. Legfontosabb a műkönnyek alkalmazása, melyek megelőzik a szem kiszáradását, aktív hatóanyagaik segítik a szaruhártya és a kötőhártya regenerációját. Ha a kifele forduló szemhéj miatt kötőhártya gyulladás alakul ki, az elszaporodó baktériumok számának csökkentésére antibiotikumos szemcseppek alkalmazása válik szükségessé, fájdalmas elváltozás esetén gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító készítmények egyidejű használatával. Ha gyógyszeres kezeléssel nem lehet biztosítani a gyulladásmentes állapotot, vagy esztétikai okból indokolt, a szemhéj rendellenes állását különböző műtéti eljárásokkal tudja az állatorvos korrigálni.