Kipirult szemek

Észrevetted már, hogy kedvenced szemei vörösek? A szemek kipirulása gyakori ok a szemészeti szakrendelésekre történő bejelentkezésre, és számos szemészeti probléma tünete lehet. Cikkünkben bemutatjuk, mik okozhatják a szemek pirosságát, és mire kell figyelni, ha ez a tünet jelentkezik. Tudj meg többet a szem kipirulásának okairól és kezelési lehetőségeiről!

A szemészeti szakrendelésre való bejelentkezés egyik leggyakoribb oka, hogy a gazdi a szem pirosságát veszi észre. Másfelől a legtöbb szemészeti problémának lehet tünete a szem kipirultsága.

Cikkünk célja hogy bemutassuk, pontosabban mik is okozhatják ezt a tünetcsoportot.

A szemhéj kipirultsága

A szemhéjak kipirultsága kialakulhat a trauma következtében, ütés, harapás, karmolás miatt. Az állat saját magának is okozhat traumát, ha valamilyen más szemészeti vagy bőrgyógyászati betegség következtében, viszketés, vagy fájdalom miatt mancsával piszkálja, dörzsöli a szemét.

Kutya szemhéj gyulladása

A szemhéjgyulladás szintén kipirultságot okoz. Ez gyakran valamilyen bőrgyógyászati betegség részeként alakul ki, vagy a szemhéj mirigyeinek gyulladása is előfordul.

Ún. retrobulbaris, azaz a szem mögötti kötőszövetben zajló folyamatok esetén kialakulhat a szemhéj duzzanata, kipirultsága – a folyamatra jellemző egyéb tünetek mellett.

Bizonyos szemhéjon kialakuló daganatos betegségek szintén a szemhéj kipirultságát (is) okozzák.

A kötőhártya kipirultsága

Ez talán a leggyakoribb, és legtöbb okból kialakuló probléma. Egyszerű és veszélytelen problémáktól kezdve, nagyon súlyos betegségekig rengeteg minden kiválthatja.

Például egy nagy játék, rohangálás, vagy más okból fennálló izgalom (pl. állatorvos látogatás) miatt is kipirulhat a kötőhártya, esetleg ha por megy a szemébe az állatnak. Ezekben az esetekben nyilvánvalóan összefüggésbe hozható a pirosság ezekkel az eseményekkel, és röviddel utána el is múlik, nem társul hozzá egyéb súlyos tünet.

A kötőhártya gyulladása esetén a pirosság mellett általában váladékozás (nyálkás, vagy akár gennyes jellegű is lehet) és viszketés, vagy enyhe fájdalom is jelentkezik, melynek következtében az állat a mancsával piszkálja vagy tárgyakba dörzsöli a szemét.

Kutyákban leggyakrabban allergia, könnytermelési probléma, vagy valamely mechanikai probléma (pl. szemhéjállási rendellenesség, rendellenesen álló és irritációt okozó szőrszálak), idegentest (pl. toklász), vagy paraziták (Thelazia) miatt alakul ki.

Macskában ezzel szemben a leggyakrabban fertőző kórok (herpes, chlamydia, mycoplasma) áll a háttérben (olvasta már a “Macskák szembetegségei és ezek tünetei“c. cikket?)

Kötőhártya gyulladás kialakulhat sérülés következtében is, vagy társulhat más, súlyosabb betegségekhez, pl. a szaruhártya fekélyhez. Ilyen esetben a pirosságon kívül egyéb tünetek (hunyorgás, szaruhártya homályosság, esetleg látható sérülés) is előfordulnak.

Kötőhártya alatti bevérzések előfordulhatnak trauma miatt – ha ütés éri a szemet, vagy véralvadási problémák esetén.

Anatómiai szempontból már nem a kötőhártya betegsége, de ugyanott látjuk pirosnak a kutya vagy cica szemét akkor is, ha mélyebben levő rétegek erei vastagodnak meg: zöld hályog (glaucoma), vagy belső szemgyulladás (uveitis) esetén. Ezek a betegségek súlyosak, a szemet és a látást is veszélyeztetik. A szem pirossága mellett a szaruhártya ödémája, fájdalmassága, könnyezés is látható ilyenkor.

Harmadik szemhéj

Szintén pirosabbnak látszik a szem a harmadik szemhéj előesésekor is, mely leggyakrabban fájdalmas szembetegségek egyik tünete lehet (pl. szaruhártya fekély), vagy a szem mögötti szövetekben kialakuló daganatos vagy gyulladásos betegség során fordul elő.

A harmadik szemhéj mirigyének előesésekor egy pirosas duzzanat jelenik meg a belső szemzugban, ez az ún. cseresznyeszem betegség.

harmadik szemhéj mirigy előesés

A szaruhártya

A szaruhártya normális esetben nem tartalmaz ereket, átlátszó. Előfordul azonban, hogy mégis kipirul, ennek oka általában valamely idült irritáció (pl. rendellenes állású szempillák), vagy súlyos sérülés, esetleg bizonyos speciális betegségek (Überreiter szindróma, szárazszem betegség) melyek következtében a szaruhártyában is gyulladás alakul ki, ilyenkor a kötőhártya felől erek sarjadzanak a szaruhártya állományába, ez okozza a színváltozást.

Szemen belüli pirosság

Bizonyos, világos színű, kék szivárványhártyájú állatokban a szemfenék színe piros, mely bizonyos fényviszonyoknál, tág pupillánál látható lehet, ez egy egyedi eltérés, nem okoz problémát.

Kutya szeme piros

Pirosság látható lehet a szemen belül, ha vérzés történik az ott helyet foglaló szövetekben. Trauma, uveitis (belső szemgyulladás), vagy szemen belüli daganat, szemen belüli műtét, vérzékenység, magas vérnyomás miatt találkozhatunk ilyesmivel.

A fenti összefoglalóból látható, mennyi ok vezethet a szemek kipirultságához, ezek között vannak egyedi eltérések, de a látást, vagy akár az életet veszélyeztető problémák is. Ezért mindenféleképpen javasolt szemészeti vizsgálatra vinni az állatot abban az esetben,

• ha a pirosság ugyan enyhe, de hosszú ideig fennáll, vagy visszatérő,
  • ha súlyos, vagy
  • ha egyéb tünetek (fájdalom, hunyorgás, szaruhártya homály) társulnak hozzá.

vér az elülső szemcsarnokban