A szürkehályog és a cukorbetegség (3. rész)

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye a szürkehályog, vagyis a szemlencse elhomályosodása, ami akár vaksághoz is vezethet. Cikkünkben részletesen tárgyaljuk, hogyan kapcsolódik össze a cukorbetegség a szürkehályog kialakulásával, és milyen kezelési lehetőségek állnak rendelkezésre. Ismerd meg velünk a tüneteket és a megelőzési módszereket!

Cukorbetegség esetén rendkívül gyakran alakul ki szürkehályog (cataracta). A szürkehályog a szemlencse elhomályosodását jelenti, mely vaksághoz vezet. (a szürkehályogról általánosságban az első részben olvashat, ill. ajánljuk még a betegség kapcsán a szürkehályog kezelése (2. rész) c. cikket is.

Miért alakul ki a szürkehályog?

A lencse egy normálisan átlátszó szervecske a szivárványhártya mögött, melynek nincs saját vérellátása (az erek az átlátszóságot rontanák), sejtjei működéséhez a tápanyagokat a csarnokvízből és az üvegtestből nyeri. A sejtek anyagcseréjéhez a legfontosabb tápanyag a glükóz, melynek lebontása során többek között szorbitol termelődik.

Ha túl sok a glükóz, mint cukorbetegség esetén, akkor többlet szorbitol keletkezik, mely ozmotikus hatása miatt vizet vonz a lencse állományába, ez pedig a lencserostok károsodását, a lencse elhomályosodását okozza.

Ez a folyamat jól kontrollált vércukor esetén is végbemehet, a cukorbeteg kutyák kb. ¾-ében kialakul.

Milyen gyorsan alakul ki a szürkehályog?

A cukorbetegség miatti szürkehályog igen gyorsan kialakul és gyorsan rosszabbodik, jellemzően néhány hét alatt alakul a teljes lencsét érintő, ún. érett szürkehályoggá. Ez az a stádium, amikor a lencse szabad szemmel is láthatóan szürke, és a kutya látása is észrevehetően romlik. A folyamat esetenként tovább is mehet, ún. túlérett szürkehályog is kialakulhat, mely a lencseállomány elfolyósodását jelenti.

Szürkehályog - enyhe uveitis
Szürkehályog (enyhe uveitis)

A szürkehályog következményei

A szürkehályog legfeltűnőbb következménye a látásromlás, mely a folyamat előrehaladtával teljes vakságig fokozódhat.

Kevésbé feltűnő probléma (legalábbis eleinte), hogy belső szemgyulladás (uveitis) is kialakul. Ez érett szürkehályognál már minden esetben jelen van, többnyire viszonylag enyhe fokban, de kezeletlen esetben, ha hosszú ideig fennáll, sajnos a szemet tönkre teheti, és fájdalommal járhat, akár szemnyomás emelkedéshez is vezethet.

Túlérett szürkehályog, vagy a lencsetok megrepedése esetén a gyulladás kifejezettebb, így a tünetei is feltűnőbbek (fájdalmasság, kipirultság, stb.).

A cukorbetegség miatt kialakuló szürkehályogra jellemző, az állományba bevonzott víz miatt, hogy a lencse duzzad, mely a lencsetok repedéséhez, és ezáltal kifejezett gyulladáshoz, vagy az írisz előre nyomása révén a szemnyomás emelkedéséhez vezethet.

Kezelése

Mivel ez egy embereket is érintő probléma, kiterjed kutatások folynak, de sajnos jelenleg nem ismert hatékony gyógyszeres kezelés.

A műtét az egyetlen rendelkezésünkre álló, hatékony kezelési lehetőség. Ha a vércukorszint megfelelően beállított, és a kutya általános állapota jó, akkor odafigyelő altatással a műtét lehetséges, és javasolt.

A műtét ideálisan a szürkehályog éretlen- korai érett stádiumában történik, ha más gond nincs a szemmel, akkor ez beavatkozás a látás megmentését jelentheti.

Sajnos előrehaladottabb állapotban, vagy ha következményes belső szemgyulladás már kialakult, vagy egyéb szemészeti betegség is jelen van (pl. retina betegség, glaucoma), akkor a műtét nem minden esetben sikeres, illetve magasabb a komplikációk kialakulásának esélye.

Következményes glaucoma

A szürkehályog műtét komoly elő- és utókezeléssel jár, mindenképpen szükséges előtte egy részletes kivizsgálás – belgyógyászati és szemészeti szempontból is.