Szemet irritáló szőrszálak - trichiasis, distichiasis, ectopic cilia

Bizonyos kutyafajták esetében gyakori probléma a szemet irritáló szőrszálak növekedése, ami trichiasis, distichiasis vagy ectopic cilia betegségekhez vezethet. Ezek a szőrszálak a szemhéj széléről vagy belülről nőnek a szemgolyó felé, és irritálhatják a szaruhártyát, idült gyulladást, sőt szaruhártya fekélyeket is okozhatnak. Cikkünkben megismerheted ezeket az elváltozásokat, beleértve az okokat, a tüneteket és a kezelési lehetőségeket. Tudj meg többet arról, hogyan ismerheted fel és kezelheted ezt a gyakran előforduló szemészeti problémát kedvencednél!

Gyakran előfordul, főleg bizonyos kutyafajtákban, hogy a szemen kívülről, a szemhéj szélről, vagy a szemen belülről szőrszálak nőnek a szemgolyó irányába. Ezek a szőrszálak gyakran irritálják a szaruhártyát, idült gyulladást, súlyosabb esetben szaruhártya fekélyeket okozva. Több, ebbe a csoportba tartozó elváltozás okozhat hasonló tüneteket, az alapján különböztetjük meg őket, hogy milyen típusú a problémát okozó szőrszál, és honnan nő a szem irányába?

Trichiasis

Trichiasis-ról beszélünk, ha a szemhéj vagy a pofa bőréből kiinduló, egyébként normális szőrszálak a szembe lógnak. Általában hosszabb szőrű kutyák betegsége, jellemzően spánielekben, Yorkshire terrierekben és különböző pincsikben alakul ki, macskákban szinte soha nem találkozunk a betegséggel. Az elváltozás gyakran egyszerre mindkét szemen megtalálható, és az első problémákat késő kölyök-, fiatal felnőttkorban okozza. A szembe lógó szőrszálak a szem váladékozását, kötőhártya- és szaruhártya-gyulladást, súlyosabb esetben szaruhártya fekélyeket okozhat. Különösen súlyos tünetek jelentkezhetnek, ha a trichiasissal egy időben a kutya könnytermelése elégtelen (szárazszem-betegség), ami nem ritka ezeknél a fajtáknál.

trichiasis – szembetegség

A trichiasis tüneteinek kivédéséhez általában elegendő, ha rendszeresen a szem környéki szőrt rövidre nyírjuk, de vigyázni kell, mert bizonyos egyedeknél pont a növekedésben lévő szőr ér a szembe, míg a normál hosszúságú már nem (főleg Yorkshire terrierekben). Ha a szem, és az orr közötti bőrredő túlzott mérete miatt lóg a szőr a szembe, a bőrredő műtéti eltávolítása válhat szükségessé. Ha csak néhány szőrszál okoz állandóan problémát, ezek szőrtüszőinek műtéti eltávolítása, vagy fagyasztásos roncsolása végleges megoldást jelenthet.

Distichiasis

Distichiasis esetén a szemhéj szélről normálisan kiinduló szempillák közül egy, vagy néhány a szem irányába növekszik, vagy rendellenesen, a szemhéj széli mirigyek kivezetőjáratain keresztül hagyja el a szemhéj szélét. Az így rendellenes irányba növekedő szempillák a szem felszínét irritálják, általában a trichiasisnál súlyosabb tüneteket, nemritkán szaruhártya fekélyt okozva. A betegség gyakran veleszületett, és bizonyos kutyafajtákat érint gyakrabban (spániel, buldog, retriever stb.), míg sok esetben csak felnőttkorban fejlődik ki, valamilyen, a szemhéjat érintő gyulladás, vagy más, nem pontosan feltárt ok következtében. A rendellenes szempillák döntő többségben a felső szemhéjról indulnak ki.

Distichiasis – irritáló szőrszálak a kutya szemében

Az egyébként sokszor nagyon vékony, apró szőrszálak sokszor nem zavarják a kutyát, más esetekben viszont igen komoly tünetek kialakulásáért lehetnek felelősek. Az érintett szem váladékozik, a kötőhártya gyulladt, a szaruhártyán irritáció nyomai, a szemen a folyamatos fájdalom jelei láthatóak: az állat hunyorog, szemét dörzsöli, kerüli a fényt. A folyamatos ingerléstől a szaruhártyán fekélyek alakulhatnak ki, vagy az idült gyulladástól átlátszatlanná válik, fekete pigment rakódik a szaruhártya állományába, mely a látást zavarja.

Distichiasis – irritáló szőrszálak (kinagyított kép)

A rendellenes szempillákat sokszor nem könnyű észrevenni, gyakori, hogy csak a kutya bódítása után aprólékosan, nagyítóval vizsgálva a szemet diagnosztizáljuk a problémát. Éppen ezért nagyon fontos, hogy minden esetben történjen meg a szem nagyítóval való gondos átvizsgálása, ha egy kutyánál, macskánál gyakori kötőhártya vagy szaruhártya gyulladás jelentkezik, és a rutin vizsgálatok során ennek az okát nem találjuk.

Enyhébb tüneteket okozó esetekben elegendő lehet a kialakult gyulladás szemcseppekkel történő kezelése, illetve a szaruhártya védelme valamilyen nagy viszkozitású műkönny segítségével. Súlyosabb esetekben szükséges a szőrszálak ideiglenes,vagy végleges eltávolítása. Ideiglenes eltávolításnál egyszerűen kihúzzuk a szempillát egy csipesz segítségével, ezzel néhány hónapra megoldottuk a problémát, meggyógyulhat az esetlegesen kialakult fekély vagy gyulladás a szaruhártyán, és időt nyertünk a végleges eltávolítás elvégzésére. Végleges eltávolításnál vagy műtétileg eltávolítjuk a rendellenes szempilla szőrtüszőjét, vagy valamilyen módszerrel roncsoljuk azt (fagyasztás, elektromosság, stb), így véglegesen megszabadítjuk az állatot a problémát okozó szőrszáltól.

Ectopic cilia (ektópiás szempilla)

Ektópiás szempilláról akkor beszélünk, ha a szempilla a szemhéj belső, kötőhártyával fedett részén indul növekedésnek. Kutyákban gyakoribb elváltozás, mint macskákban, és bár minden fajtában előfordulhat, van néhány kutyafajta, melyek egyedeiben gyakrabban észleljük, pl.: Német juhászkutya, Lhasa apso, Shih tzu, golden retriever, angol buldog. Ectopic cilia-val általában fiatal kutyákban találkozunk.

cryoepilatio

Az ektópiás cilia hasonló, de gyakran súlyosabb tüneteket okoz, mint a distichiasis, hiszen a szempilla a szaruhártya felszínének közvetlen közelében hagyja el a szemhéjat, erősen irritálva a szaruhártyát. A betegség diagnózisának felállításához ebben az esetben is a szem nagyon aprólékos, lehetőleg nagyítóval való átvizsgálása szükséges, mert a rendellenes fejlődésű szőrszálak gyakran nagyon kicsik.

Az ektópiás cilia terápiája általában a szőrszál és a szőrtüsző műtéti úton történő eltávolítása, bár ebben az esetben is szóba kerülhet a szőrhagyma fagyasztásos (crioepiláció), vagy elektromos roncsolása akár önállóan, akár a műtét kiegészítéseként.