Szaruhártya elhalás (Sequestrum)

A szaruhártya elhalása, vagyis a sequestrum, egy olyan állapot, amely elsősorban macskákban figyelhető meg, és amelyet a szaruhártya mélyebb rétegeinek elhalása jellemez. Ez az elváltozás sötét elszíneződésként vagy fekete foltként jelentkezik, és gyakran összefüggésbe hozható bizonyos hajlamosító tényezőkkel, mint a fajtára jellemző hajlam vagy krónikus szaruhártya irritáció. A kezelési lehetőségek között szerepel a konzervatív támogató terápia és a sebészeti beavatkozás, mindkettő sajátos kockázatokkal és előnyökkel.

Mi az a sequestrum?

A sequestrum a szaruhártya mélyebb rétegeiben történő elhalás, ami kezdetben a sárgás árnyalattól a sötét bronzig terjedő elszíneződésként jelenik meg, majd krónikus esetben egy jól körülhatárolt fekete foltot láthatunk, jellemzően a szaruhártya közepén. A sequestrum széle lehet egybefüggő az ép szaruhártyával vagy ki is emelkedhet annak síkjából, valamint érintheti csak az egyik szemet vagy mind a kettőn egyszerre is jelentkezhet.

Centrális sequestrum macskában
1.kép: Centrális sequestrum macskában

Megjelenhetnek erek, emiatt az erek körül a szaruhártya ködös, fehéres színezetű lesz. Az elhalást körülvevő szaruhártya degenerációja miatt fekély is kialakulhat, ami további fájdalmat okoz. Lehet akár fájdalommentes is, de az esetek nagyobb részében hunyorgás, kipirultság és fokozott könnyezés jellemzi.

Miért hal el a szaruhártya?

Macskákban sokkal gyakoribb ez az elváltozás, mint kutyákban. Összetéveszthető idegentesttel is, ezért a megfelelő diagnózis fontos a további kezelés szempontjából.

Szaruhártya elhalás avagy sequestrum kutyákban és macskákban
Sequestrum szaruhártyahomállyal és jelentős érképződéssel

Kialakulási oka még a mai napig ismeretlen, de pár hajlamosító tényezővel már összefüggésbe hozták.

A leggyakoribb kiváltó okok:

• Fajtájukból adódóan a Perzsa, Burma, Himalája, Sziámi, Szfinx és Brit rövidszőrű macskák gyakran érintettek
  • Krónikus szaruhártyairritáció (befelé borduló szemhéj, rosszulnövő szempilla...stb.)
  • Herpesz vírus fertőzés (FHV-1)

Hogyan lehet kezelni a sequestrumot?

Az elhalás lehet felületes vagy egészen mélyre is terjedhet, veszélyeztetve ezzel a szem állapotát.

Két megközelítési lehetőség van. Az egyik a sebészeti, a másik, a konzervatív kezelés.

Ha felületes az elhalás és nem okoz fájdalmat, akkor támogató terápia (műkönny, antibotikumos szemcsepp, esetleg szájon át adott antivirális készítmény) mellett megvárjuk, amíg magától le nem válik a sequestrum. Ebben az esetben a végeredmény a legjobb, mert minimális a hegesedés, így a szaruhártya áttetszőbb marad. A leggyakoribb következménye a sequestrum leválása után visszamaradt fekély és ritkább a szem perforációja.

Jól demarkálódott sequestrum

Mik a kockázati tényezői ennek a kezeléseknek?

Ezzel a kezeléssel a gyógyulási idő nem jósolható meg előre, heteket, akár hónapokat is igénybe vehet és előfordulhat, hogy ezalatt az idő alatt az elhalás mélyül vagy nagyobb területen jelenik meg.

Egyéb kockázati tényezője:

1. Fertőzés
  2. Krónikus fájdalom
  3. A szaruhártya perforációja
  4. Kiújulás

Műtéti ellátása a szaruhártya elhalásnak

A műtéti beavatkozással lényegesen rövidebb a gyógyulási idő, mint csak a szemcseppes kezeléssel. Ebben az esetben általános anesztéziában egy mikroszkóp segítségével eltávolítjuk az elhalt részt és a terület nagyságától, mélységétől függően más-más technikával kerül fedésre. A használt technikától függ, hogy későbbiekben mennyire lesz a szaruhártya homályos.

Mi a kockázati tényezője a műtéti beavatkozásnak?

1. Mint minden műtétnél, ennél is az egyik, az altatási kockázat.
  2. A fekély foltozására használt graft meglazulása és levállása
  3. Fertőzés
  4. Sequestrum kiújulása (kisebb kockázat, mint műtét nélkül)

Nem zárható ki teljesen, hogy szükség lehet egy második műtétre is, ha a graft levállik vagy a fekély nem gyógyul.